Ce este libertatea de exprimare?
Wikipedia spune:
Freedom of speech is the concept of being able to speak freely without censorship. The right to freedom of speech is guaranteed under international law through numerous human-rights instruments, notably under Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights and Article 10 of the European Convention on Human Rights, although implementation remains lacking in many countries. The synonymous term freedom of expression is sometimes preferred, since the right is not confined to verbal speech but is understood to protect any act of seeking, receiving and imparting information or ideas, regardless of the medium used.
***
O definiţie. Ca multe altele date de un Occident generos cu conceptele generoase. Democraţie, dreptate, egalitate, libertate de exprimare, etc. Leagănul culturii a progresat atât de mult încât a dat puterea individului: prin libertatea de expresie. Internetul este apogeul libertăţii individuale întrucât permite fiecărui om să îşi spună părerile fără cenzură.
*
Libertatea de exprimare este, desigur, un deziderat. La fel ca pacea în lume. Sau democratizarea informaţiei. Guvernele statelor reacţionează din ce în ce mai mult negativ faţă de acest termen pentru care îşi blesteamă zilele că l-au oficializat. “Criza din Tibet” unde câteva zeci de demonstranţi (cifrele oficiale au dat 84 de morţi) sunt ucişi în capitala Lhasa de soldaţii guvernului chinez a fumegat timid în media occidentală câteva zile după care s-a stins. Comuniştii chinezi au avut grijă să se întâmple asta foarte repede. Şi probabil numărul de călugări tibetani ucişi a depăşit câteva sute… cine ştie? Poate chiar toţi. În fiecare zi apar ştiri despre China care închide YouTube sau alt website care “contravine politicilor statului”. Republica Comunistă Chineză a devenit acel Big Brother descris în cartea lui Orwell. Sau, cel puţin, este pe cale să devină.
*
De cealaltă parte a lumii, guvernul american negociază implantarea cipurilor în cetăţeni din motive de securitate (desigur) şi lasă din ce în ce mai multe companii să ştie ce mănânci, unde te *aci, cu cine ţi-o pui şi de ce. Patria democraţiei a intrat în paranoia terorismului din 2001, iar corporaţiile sunt speriate de creşterea economică a Chinei. Primul lucru cere securitate întărită, al doilea eficientizarea muncii.
*
Pe Dâmboviţa are sens să discutăm despre libertate de exprimare sau libertatea presei? Îmi vin două exemple de evenimente recente în minte care nu ar fi fost popularizate fără ajutorul blogosferei.
1. Ludovic Orban loveşte o fetiţă cu maşina şi se face că ninge. Scapă basma curată, dar măcar se face de rahao. Presa tradiţională? Pauză.
2. O studentă e ucisă pe bulevardul Kiseleff din Bucureşti (vinerea trecută, 28 martie) pe trecerea de pietoni lângă câţiva dintre numeroşi poliţişti chemaţi să ne protejeze cu ocazia summitului. Aceştia trebuie să ghideze coloana primului-ministru. Presa tradiţională??? O mare pauză. Evenimentul Zilei, demascatorul de corupţi sau Jurnalul Naţional, lider la cotidiene “serioase” nu scriu nimic despre eveniment. Alte “organe” de informare la fel. Blogosfera urlă. De ce?
a) e an electoral
b) e summit
Trebuie să precizăm însă că se discută de o “lege a internetului” aşa că treaba asta drăguţă cu blogosfera s-ar putea să aibă un pic de suferit. Oricum, toţi scriem de pe un IP, iar majoritatea îşi dau numele real. Aşa că… nu se ştie cât o sa mai ţină faza cu “libertatea de expresie online” în România.
**
Revenind la conceptul de “libertate de exprimare”… Mass-media va prezenta mereu realităţi politic favorabile, nu realităţi politic nefavorabile. Ea trebuie să informeze răcanul. Oaia. Lucrătorul. Imbecilul care pune ştampila. El poate fi scuipat, prostit, dispreţuit, fentat, ucis pe trecerea de pietoni, băgat la pârnaie dacă fură o pâine sau taxat de stat pentru cadoul de 8 martie. Se vrea ca acest personaj să se exprime liber sau să fie corect informat? Cine vrea asta?
Oricum libertatea asta de exprimare e un vis, un brand chiar. La fel ca Che Guevara sau ca victimele de la revoluţia din 1989. Sau ca victimele din 11 septembrie 2001. Ioana d’Arc, Iisus Hristos, etc. Entităţi de semnificaţii pe care le folosim pentru a obţine anumite reacţii sau pentru a atinge anumite obiective. Produse care se vând cu scopuri foarte clare. Pragmatismul lupilor care ne conduc este atât de contrastant faţă de bovinismul nostru. Mâncăm de la Mac, ne jucăm Fifa, urlăm la meciuri. Bem bere, ne reproducem şi facem caterincă. Ce nevoie avem noi să ne exprimăm liber?
Freedom of speech is bullshit. Trăim în chenare socio-politice clare. Care acceptă greu schimbarea. Majoritatea nu vrea adevărul. Vrea pâine şi circ. Elita nu vrea adevărul. Vrea majoritatea. Stat agrar, puternic religios, cu tendinţe spre mafiotism şi nepotism. Tradiţie favorită: sugrumarea propriilor valori. Omuleţi… mulţi şi … lipsiţi de libertatea de exprimare.

este genul căreia îţi vine să îi faci glume mârlăneşti, ca în liceu. De genul frecatului cu zăpadă, clasicele piedici sau palme peste ceafă. Dacă Andreea Marin are un ton şi o mimică enervantă, la Corina Dănilă totul începe în primul rând cu vocea.
OK. Am înţeles. Este o emisiune despre femei, cu femei, pentru femei. Foarte frumos! Dar… de ce este “moderată” de Corina Dănilă? De ce nu vine Corina să zică “femeile rulz” şi să plece acasă şi cu asta basta? Unde este valoarea de dezbatere? Corina Dănilă este încrezută, superficială, iritantă şi nepregătită suficient. Desigur că voi fi acuzat că nu o înghit pe Corina pentru că este “feministă” şi da! Aveţi dreptate: nu înghit feminismul agresiv, prost înţeles şi aplicat de ţoape “emancipate” care vorbesc agramat.
DOOMy 14:06 p03 on martie 31, 2008 Permalink
Sa-mi trag una,problema e si la nivel cultural. Nu ma opreste nimic sa nu fac niste flyere pizdoase, sa bag salariul ala neprimit in ele si sa le arunc de pe blocuri sau sa le dau la metrou, sa le lipesc in bude, ca sa zic ceva. Dar sa-mi bag pula daca am ceva de zis, iar daca celor care citesc asta inca nu li se pare suficient de grav, ei bine, sunt pe punctul e a termina o facultate de comunicare.
Dar sincer, iti mai vine sa zici ceva? Mie nu-mi vine sa zic nimic. De trusime suntem cu totii satui spun eu.
Si nici nu stiu daca as vrea sa schimb ceva, sunt prea lenes. Deocamdata.
ametzitul 14:06 p04 on aprilie 1, 2008 Permalink
păi e un drept fundamental, exceptând cazurile în care nu convine “şefilor”…
Cristi C. 14:06 p04 on aprilie 2, 2008 Permalink
Libertatea de exprimare este un drept castigat abia dupa ce oamenii care vor sa se exprime liber au castigat-o. Aceasta se castiga nu se ofera. In ceea ce priveste romanii, noi nu vrem sa ne exprimam liber. Sau nu aratam ca vrem. Daca legea internetului trece, nimeni nu va protesta pentru ca liberatea de a ,,blogui” este una aparuta fara ca noi sa ne dam seama de existenta ei dar pe care o folosim.
Nu stim ca putem sa ne exprimam liberi si nici nu vrem. Lafel cum nu stim ca putem protesta, imparti flyere, n-am stiut nici macar ca putem sa-l dam jos pe Ceausescu pana cand altii nu au reusit.
Livius 14:06 p04 on aprilie 2, 2008 Permalink
Jurnalistii intre voi va mancati vorba lu Gigi :-j
Alfred 14:06 p04 on aprilie 2, 2008 Permalink
Libera exprimare…interesant concept de care sincer NU AVEM NEVOIE….e cum?!…ati ramas jumate cu gura cascata…inchideti gura si sa continua…
Dreptul la libera exprimare ar trebui sa ne garanteze libertatea de a ne face cunoscute ideile .(adica punct…atat, nimic mai mult). nu trebuie sa ne asteptam ca cineva sa ne protejeze dupa ce ideea npoastra “iese pe piata”. Daca esti in galerie la DInamo si strige “muie borcea’ ti-o iei … ti a fost incalcat dreputl la libera exprimare …cu siguranta ca nu…Daca un jurnalist Y scrie despre X (politician, economist, om de afaceri) ca face si drege si impinge samd si X il da in judecata pe Y (pentru ca evindet Y nu are dovezi sau e in posesia unor materiale vagi si interpretabile) evident ca Y va scriga in gura mare ca ii este incalcat dreptul la libera exprimare… Daca presedintele tari vrea sa spuna pe sticla ca guvernul fura o poate face fara a avea dovezi (si aici nu vorbesc doar de Romania) caci se va scunde in spatele dreptului la libera exprimare pe care l au castigat unii (ca in toate tarile e la fel) “platind cu sangele si cu viata lor” (evident acei unii ca “alti” isi pregateau discursuri pentru democratie). Va intereseaza cu adevarat “dreptul la libera exprimare” mergeti intrebati la SRI cate carti nu sunt traduse pentru ca “ar incalca anumite norme” sau intrebativa de ce nu a primit Garcia Marquez viza in SUA sau de ce garcea ma ia la pahar de declaratii la sectie daca ma prinde citind “Carticica sefului de cuib” prin parc (in 2007).
*** si totusi de ce nu avem nevoie de “dreputl la libera exprimare” pentru “beneficiez” deja de prea multe surogate de libertati cum ar fi dreptul de a alege: intre cola si ice tea, intre pizza si hamburger, intre tigari si alcool, sau pula mea poate le bag pe toate in mine ca doar nu mi o crapa ficatul asa de repede…dar nu cumva doamne fereste sa imi aprind o iarba ca ma paste puscaria …***
criminalu' 14:06 p04 on aprilie 6, 2008 Permalink
blogg-ul tau e de tot cacatul.
pe langa faptul ca esti poponar ( uita-te si tu cum esti imbracat , ce ai la gat si la maini ) … te legi de altii pe aceeasi tema de parca ai fi sfant.
limbajul tau lasa de dorit.
esti si un pic agramat uneori.
iar articolele tale n-au samanta de jurnalist … asa cum te dai.
iar cu articolul cu traistariu de prin 2007 chiar ai dat-o in bara.
are cea mai buna voce masculina de la noi , a intrat in cartea recordurilor pt. trilurile tale preferate … si a ajuns cineva , pe cand tu … esti un copil ratat si retardat … si mai ales urat … cel putin asa se vede in poza.
impusca-te !
Goriulian 14:06 p04 on aprilie 6, 2008 Permalink
@ Doomy – lol… da, adevarul e ca par putine lucruri de spus. Dar poate cele care au fost spuse nu au fost intelese bine si trebuie repetate. Oricum, cred ca exprimarea libera e mai degraba o valoare personala si subiectiva decat institutionalizata, asa cum se vrea.
@ ametzitu – bingo :)
@ Cristi C – Da, Cristi, dar uita-te putin la anumite lucruri de genul “interventia in forta a mascatilor la protestele anti-NATO” de acum cateva zile si vei vedea ca nu e tocmai asa usor. Eu sunt de acord ca romanii nu sunt educati in sensul asta, dar trebuie educati de catre o autoritate. Nu crezi?
@ Livius – LOL! L-ai vazut cum a iesit din emisiune de pe Realitatea? :))
@ Alfred – Totul e cat se poate de adevarat! Alegerea capitalista – poate o sa scriu si depsre asta la un moment dat. Un hint: cum poate exista alegere intr-un stat politienesc? :)
@ criminalu` – e bine ca ai ales sa scrii mizeria asta de comentariu la postul despre exprimare libera, ca sa aiba cat de cat o relevanta. Ca altfel erai off-topic total si cred ca ti-l respingeam. Mai vorbim cand ai ceva coerent sau rational de spus. Pana atunci, lectura placuta in continuare – poate o sa reusesti sa si intelegi ceva. Legat de Traistariu … =)) Ma faci sa rad. :))